piątek, 12 sierpnia 2011

Piątek pachnący śliwkami

W niemieckim domu, gdzie bywam, rośnie śliwa. W tym roku dorodnie obrodziła "węgierkami" i żal się robi na myśl, że wszystko w trawie zgnije. Z drugiej strony ile można zjeść śliwek? Ale ciasto ze śliwkami to mój przysmak, więc pal licho dietę.
Nie namyślając się wiele zaczęłam szperać w sieci. A ponieważ należę do osób, które lubią realizować się kulinarnie, ale przy tym nie chcą się narobić i dużo wydać, więc kryteria przepisu na ciasto ustanowiłam wysokie.
Odrzuciwszy drożdżowe przysmaki ze śliwkami, kruche babeczki śliwkowe i kilka śliwkowych placków znalazłam wreszcie to, czego szukałam.

Biszkopt ze śliwkami!

Składniki: 

5 jajek
1/2 szklanki cukru
2 łyżki cukru pudru
80 gr mąki tortowej
1 łyżeczka proszku do pieczenie
1 kg śliwek

Wykonanie okazało się jeszcze prostsze niż zdobycie składników. Śliwki zerwałam z drzewa, umyłam i przekroiłam na pół. Przy okazji odłożyłam pestki, z których zrobię sobie wisiorek.Jajka w całości ubiłam z cukrem na puszystą masę. Potem dołożyłam mąkę i proszek do pieczenia. Całość zmiksowałam raz jeszcze i wylałam na blachę, wysmarowaną tłuszczem i wysypaną mąką (u nas nie stosuję się do tego bułki tartej). Śliwki ułożyłam w miarę równo obok siebie i włożyłam do piekarnika. Temperatura na 180 st C. Po 40 minutach ciasto bylo gotowe.
Z wierzchu posypałam to cukrem pudrem. Trochę opadło ale smak ma wyborny. Parę porcji zamrożę na później.

Jutro może zrobię na obiad knedle ze śliwkami według przepisu mojej mamy. Jeszcze nie wiem, ale jakby ktoś chciał to podaję przepis:

Knedle ze śliwkami

2 duże ziemniaki ugotowane i utłuczone 
1/2 kilo twarogu zmielonego
2 jajka całe
150 gr mąki pszennej
dużą łyżkę mąki ziemniaczanej
szczypta soli

Wyrobić ciasto. Robi się ono stosunkowo szybko, więc wcześniej już postawić trzeba wodę do gotowania.
Jakby ciasto było zbyt klejące lub rzadkie to dosypać odrobinę mąki, ale nie za wiele.
Z ciasta formować kulki ze śliwką w środku. Wrzucać na wrzątek. Kiedy knedle wypłyną pogotować jeszcze około minuty.
U nas w domu takie knedle podaje się polane bułką tartą i posypane cukrem.

Na razie czekam na popołudniową kawę i ciasto śliwkowe, które ocenią domownicy. Nie byłabym sobą, gdybym wcześniej go nie spróbowała, więc wiem, że jest pyszny. Ale smaki to rzecz gustu.

A jeśli ktoś ma czas i chęć aby zatrzymać smak lata w słoiczku to wyszperałam przepisy na powidła śliwkowe. Zobaczę ile mam słoiczków w piwnicy i może zrobię też to śliwkowe cudo na zimę.
Dla zainteresowanych podaję linki do przepisów na:

Powidła śliwkowe:

Powidła śliwokwe z migdalami
Powidla śliwkowe nr 2
Powidla śliwkowe z goździkami

Życzę smacznego !


1 komentarz:

  1. To ja zaproponuje sprawdzone przepyszne i robiace wrazenie na otoczeniu salatki:
    Salatka ze szpinakiem - hit nr 1
    Szpinak swierzy (w PL kupowalam w Lidlu, w Niemczech np w Famila) - 1 - 2 torebki
    Salata lodowa 1/2 - 1 glowka
    Jajko na twardo w kosteczke - 2 - 3
    szynka drobiowa zakupiona w jednym kawalku pokrojona w kosteczke
    Szczypiorek, ten od cebulki dymki jak najbardziej, lub cebulka
    majonez lub ew. jogurt z majonezem
    sol, pieprz

    Potem juz tylko nalezy umyc puste naczynie, bo salatka zniknie na pewno! ;) Do tego jest megazdrowa!

    Salatka brokulowo - kalafiorowa
    Brokul swierzy, surowy
    Kalafior swierzy, surowy
    Jajko na twardo - 2-3
    Pieczarki w plasterki, moga byc marynowane ale nie koniecznie
    Szynka drobiowa w kosteczke - kilka plasterkow

    majonez lub jogurt z majonezem
    ziola prowansalskie, sol i pieprz
    Mozna sparzyc kalafior i brokul wrzatkiem ale ja poprostu dokladnie je myje. Potem dzielimy na rozyczki i te jeszcze na drobne kawaleczki, tak by w salatce wyladowaly te delikatne, wierzchnie czesci, a nie twardy glab ;)
    Mieszamy z reszta i chrupiemy. Pycha!
    Jeszcze lepsze jak polezy troche w lodowce w sosie, bo kalafior i brokul troche mieknal.

    Salatka z selera i ananasa
    Seler marynowany ze sloiczka, starty w drobne slupki
    Jajko na twardo w kostke
    Ananas w kostke
    Kukurydza z puszki
    majonez
    sol, pieprz
    Mieszamy skladniki i na stol. Ta salatka lepsza jest swiezo przyrzadzona, gdyz jak postoi to oddziele sie sok z selera i ananasa i majonez i robi sie troche mniej apetyczne. Ja nie robie jej wiec za duzo na raz chyba ze na wieksza impreze :)

    Grecka salatke to wszyscy znaja wiec nie bede zanudzac ale jako ciekawostke powiem ze do sosu skladajacego sie z oliwy z oliwek, cytryny lub octu balsamicznego i ziol typu bazylia, oregano, sol, pieprz mozna dodac musztarde. Trzeba naprawde dobrze wymieszac, a najlepiej zmiksowac, zeby polaczyla sie z oliwa ale efekt jest tego warty :)

    OdpowiedzUsuń